LOPPIS 2024

I samband med Grovsoporna kommer vi att anordna en Loppis i Boden för 
”Sådant som är för bra för att slängas” 

Inlämning av saker och ting i Boden kan ske mellan kl 10–18 den 25, 29 och 30 Augusti.

Försäljning kommer vi att ha i Boden 29 Augusti (kl 14–18), 30 Augusti (kl 10–18), och den 31 Augusti (kl 10–16).

För eventuella frågor kontakta Holms eller Resviks. 
Stora Tjörnekalvs Intresseföreningen 

Publicerat i Uncategorised | Lämna en kommentar

Information från Intresseföreningens Årsmöte 12, juli 2024

Intresseföreningen höll sitt årsmöte den 12 juli i Boden. Ett mötesprotokoll kommer att bli anslaget på anslagstavlan i vänthuset, men för en snabb återkoppling till medlemmar kommer den här informationen.

Det var 36 närvarande medlemmar på mötet.

VALEN
Elisabeth Andréen blev omvald till ordförande, Nina Lestrup, Emilia O’Keeffe, Joacim von Wowern, Ingvar Torgersson och Paulina Landberg blev omvalda som styrelsemedlemmar, Hannah Siman Ax avgick och Andrea Lidö Gullberg har på nytt blivit ny-vald till styrelsen. Nyvalda revisorer blev Mimmi Holm och Mia Holmberg efter de avgående revisorerna Elisabeth Sjöberg och Björn Stillefors. Till valberedningen blev Lena Steijner, Tom Sellberg och Mariette Vikberg valda av stämman.

ÅRSAVGIFTEN är oförändrad: 250 kr/individ och 500 kr/ familj. Ibland ingår flera familjer i ett hushåll – det framgick att i sådana fall välkomnas det om varje familj betalar för sig. Medlemsavgiften för år 2024 är ännu inte betald av alla. Om du är osäker om du/ni har betalt fråga styrelsen på tjornekalvsintresseforening@gmail.com. Även vid annan kontakt med styrelsen gäller denna adress som går till samtliga styrelsemedlemmar.

Under dagordningens punkt ÖVRIGA FRÅGOR uppmärksammades att vår medlemstidning KALVEBLADET har funnits i 25 år. Styrelsen tackade Viera Larsson med blommor för hennes insatser för att tidningen produceras. Tidningen startades 1999 på initiativ av dåvarande ordförande Ingemar Lindoff. Alla tidningar finns samlade i en pärm i vänthuset. Det är en intressant och rolig dokumentation av vårt föreningsliv på Tjörnekalv.

Andra viktiga punkter, som berör alla på ön, var följande:

BRANDFÖRSVAR
Det konstaterades att brandgruppen har sett till att alla brandsläckare nu finns på markerade platser. Det finns bra information om detta på anslagstavlor, på hemsidan och i tidigare mailutskick.

ELDNING
Att bli av med växtavfall på Kalven är en ganska stor fråga. När det gäller komposterbart material uppmanade styrelsen att alla hushåll tar hand om avfallet på egen hand. När det gäller brännbart material får kvistar eller trädgrenar bäras till stenbrottet under villkor att man ser till att materialet blir uppeldat. Alla har ett eget ansvar att ta reda på via kommunens hemsida vilka villkor gäller för eldningen för just aktuella eldningstillfälle. Man får elda ensam eller ihop med fler.

FÄRJAN
Den nya el-färjan och det nya färjeläget på Kalven har redan diskuterats på Hamnföreningens årsmöte. Efter har det kommit information via mail från TFF.

BÅR och SJUKVÅRDSVÄSKA
En hopfällbar bår inköptes av föreningen förra året. Den finns i rummet med ingång på baksidan av vänthuset och får användas av alla vid behov. En sjukvårdsväska finns på samma plats. Det är bra att veta att de sjukvårdsutbildade personerna på St. Tjörnekalv är: Andrea Lidö Gullberg 076-625 25 08, Pia Johansson 070-586 18 15, Lena Wedlin 070-660 51 29, Nenad Stojancevic 073-958 32 45, Lisbeth Hansson 070-082 35 27. Även Johan Appelqvist (Dahlin), Lena Öhrn och Pontus Krook.

RÄKFESTEN
Initiativ till förra årets räkfest togs på stämman 2023. Årets stämma lyckades inte inspirera en ny grupp som skulle planera och ansvara för räkfesten som är planerad till den 3 augusti i år. Tiden är knapp och frågan är ställd till alla medlemmar! Det är ju ”att vara eller att inte vara” läge… Slå ihop dig med dina grannar för att organisera årets fest! Det finns mycket bra underlag som man kan lätt följa vid planeringen. Kontakter för mat, musik och annat finns hos styrelsen.

ÖVRIGA FRÅGOR TILL ALLA MEDLEMMAR
Styrelsen vänder sig till alla medlemmar i Intresseförening ang. behov av hjälp. Styrelsemedlemmar hinner inte med alla aktiviteter som behövs eller som det frågas efter. En enkel och handgriplig lösning på årsmötet blev ett antal blad dit man kan skriva sitt namn om man vill ingå i just den aktiviteten. Bladen finns nu utställda i Bodens fönster men kommer att flyttas till en bättre plats. Du som är medlem kan redan nu fundera på hur du kan engagera dig i föreningen. De områden där styrelsen behöver hjälp är: ELDNING; LEKPLATS, MASKINVÅRD, LOPPIS (i samband med grovsopor). Kontakta styrelsen om du vill hjälpa till och med vad.

ÖVRIGT, bra att veta:

Våra kommunikationskanaler är:

  • Vår egen hemsida http://www.tjornekalv.se som Paula Larsson sköter i samarbete med styrelsen.
  • Vår medlemstidning Kalvebladet som Viera Larsson sammanställer i samarbete med styrelsen. Kontakta Viera om du vill bidra med något inlägg.
  • Facebook gruppen Stora Tjörnekalv, för privata inlägg med relevant information.
  • Anslagstavlan i korsningen – dit kan medlemmar sätta upp relevant information.
  • Anslagstavlan i vänthuset – för relevant information och även småannonser.

Personer som återkommande assisterar styrelsen är: August Sellberg som sköter gräsklipparen och Paula Larsson som sköter hemsidan. Det finns även många andra frivilliga med värdefulla insatser!

Andra privatinitierade och återkommande gemensamma aktiviteter på Kalven som finns i kalendariet är:
Tjörnekalv traditionella sångfest (kontakt på Kalven är Sixten Larsson), Tjörnekalvs Boule mästerskap (kontakt är förra årets vinnare), Utställningar i Boden (kontakt Viera Larsson), Quizz kväll (kontakt Paulina Landberg), Tjörnekalvs Golfmästerskap (kontakt förra årets vinnare, eller Martin Krook), POP-UP-SHOP (kontakt Viera Larsson). För mer titta på anslagstavlan.

Kontakta alltid styrelsen om du undrar över något eller vill föreslå någon aktivitet, via mail: tjornekalvsintresseforening@gmail.com.

Årsmötet avslutades med mingel med dryck i den fina sommarkvällen!

Ha en fortsatt fin sommar.
Styrelsen genom Ingvar

[Ovan information i PDF format]

Publicerat i Uncategorised | Lämna en kommentar

St. Tjörnekalvs Hamnförening årsmöte: 6 juli


Glöm inte att komma till St. Tjörnekalvs Hamnförening årsmöte, den hålls den 6 juli 2024, nere i boden, kl. 11 – 12

mvh
Lars Svensson

Publicerat i Uncategorised | Lämna en kommentar

FORTSÄTTNING av projektet med underhåll av diken

Två personer från Miljöavdelningen på Tjörns kommun besökte Tjörnekalv och under deras platsbesök och diskussion enades vi om att projektet med grävningen/underhåll av befintliga diken kan sätta igång. På måndag i kommande vecka, den 8 juli, kommer Ellevio hit och markerar ut kablar som vi måste skydda vid grävarbete. Därmed skulle alla moment vara på plats för arbetet. 

Grävmaskinen skall komma hit på morgonen den 6 augusti och August börjar då direkt med grävningsarbetet.

Tack till alla som har engagerat sig i projektet och gjort denna insats möjlig.

Publicerat i Uncategorised | Lämna en kommentar

Anmäl dig till årets omgång av HLR-kurser Torsdagen 18 juli 2024 

Kurstillfälle 1: kl 10-12 i Boden
Kurstillfälle 2: kl 13-15 i Boden 

Alla knutna till hushållen på Storekalv och Lillekalv är välkomna. Barn är också välkomna, stora nog att orka med en 2 h-kurs. Kursen är gratis och ges av brandmannen Sarah från Skärhamns Brandstation.

Kalven är en sk CIP-ö och kurser i HLR och Brandkunskap (på brandstationen) ges kontinuerligt av Räddningstjänsten för att höja den civila insatsförmågan på ön i väntan på att insatspersonal anländer.

Målet är att alla knutna till hushållen ska genomgå en BKA-kurs och en HLR-kurs inom en 3-årsperiod, så att kunskapen håller sig färsk.

Innan kurstillfället ska du besöka https://www.hlr.nu och genomgå webbutbildningen ”vuxen-HLR”

Först till kvarn! Anmälan senast 9 juli till Brandgruppen: susanna@leibovici.se

Du som redan är utbildad i HLR, glöm inte att anmäla dig som livräddare på appen ”sms-livräddare” Skriv upp dig på sms-listan för larm om brand på ön

Listan har skapats av Räddningstjänsten för att ytterligare förhindra brandspridning på ön. Ett sms går ut till alla på listan när ett larm om brand på ön kommer in till Räddningstjänsten och syftet med sms-listan är att släckningsarbetet kan påbörjas av personer på ön i väntan på att Räddningstjänsten ankommer.

Skicka ditt namn + nummer senast 9 juli till Brandgruppen: susanna@leibovici.se 

Publicerat i Uncategorised | Lämna en kommentar